Aan de gang in de gang - Reisverslag uit Turrialba, Costa Rica van sabinemol - WaarBenJij.nu Aan de gang in de gang - Reisverslag uit Turrialba, Costa Rica van sabinemol - WaarBenJij.nu

Aan de gang in de gang

Door: sabine

01 Maart 2011 | Costa Rica, Turrialba

Na een lekker ontbijtje met rijst,bonen en thee ga ik weer een nieuwe week tegemoet. We zijn begonnen met het project en ik kan je zeggen: autisten zijn in heel de wereld hetzelfde! Geweldig..ik kan zo genieten van deze kinderen. Vingers in de oren en maar blijven zingen. Of al je gewicht in de strijd gooien zodat je maar niet met ons mee hoeft. Of gewoon heel lief gaan lachen..het kan allemaal! Ik vind dit natuurlijk een uitdaging en probeer ze daarom er allemaal bij te krijgen. Uiteindelijk lukt dit aardig ( aangezien we met 3 personen zijn om dit te handelen). Vandaag wilden we even een wandelingetje maken door de school, wat natuurlijk lastig was want ze hadden geen idee wat we gingen doen. Dus één weer de vingers in de oren en maar weer zingen. Na een behoorlijke strijd heb ik hem toch meegekregen. PMT geven zit er bij de autisten nog niet echt in, maar contact maken en herkenbaar worden ben ik hard mee bezig!
Na dus een best moeilijk uurtje krijgen we de andere 13 personen voor ons neus. Ook hartstikke leuk want ze zijn allemaal erg verschillend! We hadden een spel bedacht en dit liep best goed, hier zitten wel mogelijkheden in om wat sneller tot PMT over te gaan, leuk! Sommige jongens gaan al giechelen als je naar ze kijkt en andere die staren zichzelf een ongeluk! Het niveau is dus niet heel hoog, maar hoog genoeg om mee te werken! Deze week waren er alleen maar 6, en die moesten ook weer vroeger weg..want er hadden wat leraren een vergadering..tja het blijft Costa Rica..zomervakantie gehad en dan nu al de middag vrij hebben door een vergadering..

Op CAIPAD ben ik ook eindelijk vandaag begonnen met werken! Betty gaf fysiotherapie en ik heb een beetje mee geholpen en gekeken. Het is hier allemaal erg oud en er zijn bijna geen materialen. Alleen een paar ballen en een fysiotafel. Voor de rest plavuizen en muren waar je beter niet heel hard een bal tegen aan kan gooien, want dan komt de halve muur mee!

Maar goed aan de gang in de gang: ze kennen hier geen gymzalen. Je gaat dus aan de gang in de gang. De materialenkar met een paar materialen word erbij gepakt en je hebt je gymzaal op de vloer. Turnen?nee…klimrek?nee…lijnen?nee…basket?buiten ( maar je mag niet echt sporten in de zon)..

Verder zijn we nu bezig met het opstarten van Modo de Vida, een project wat staat voor bewegen en gezonde voeding. Dit heeft afgelopen jaren ook gedraaid en we hopen hier op door te kunnen gaan! En we gaan donderdag in de ochtend een groep van ongeveer 10 autisten draaien, alleen dan de kleintjes: van 4-10 jaar! Dat word hetzelfde project als de maandagmiddag!

Dat is een beetje waar ik nu mee bezig ben!
voor de rest in de weekenden wel lekker relaxen en zoveel mogelijk zien!

Tot snel weer
Pura vida!

p.s ork ork ork..soep eet je hier met mes en vork
p.s (2) dankjewel voor alle leuke reacties!!
p.s (3) er staan weer wat nieuwe foto’s op de site

• 01 Maart 2011 - 01:17

Merit:

Hee leuk verhaal weer. Ga straks je foto's bekijken maar moet nu bijna naar stage toe;) Hoe gaat het spreken in spaans? Of doe je veel met lichaamstaal?
    Groetjes

• 02 Maart 2011 - 10:28

Karin:

Ha Sabine, leuk hoor om je stage te volgen, heel anders dan in nederland!
    lieve groet van ons uit harderwijk.

• 02 Maart 2011 - 17:41

Joke Ribberink:

wat weet je alles toch lekker met smaak te vertellen, leuk hoor! en gezellig was het he even samen met je mams te babbelen. pas goed op jezelf en tot mails.

• 03 Maart 2011 - 05:05

Je Vader:

hoi meid,

bij deze een berichtje vanuit India. Wat een verhaal zeg, zo te zien kun je vast wel iets doen met je sponsorgeld. Blij dat je je draai begint te vinden.

je vader

ps (1) het is hier warmer
    ps (2) gelukkig kan ik me beperken tot engels en dus geen spaans
    ps (3) ook hier veel gaten in de weg, opgebroken straten, etc ...